søndag 24. mai 2015

Vår debut i LP klasse 2

Da er vår debut i LP klasse 2 unnagjort. Stevnet ble holdt av Norsk Schæferhundklubb avd. Fredrikstad. Dommer var Arild Eriksen.
Det hele endte med 135 poeng, 3. premiering og 3. plass av 7 startende.
At det ble 3. plass med den poengsummen sier jo at nivået ikke var all verden i dag, men Pallen er Pallen mener vi da Uttrykksikonet wink (Plystre, plystre)
Pokal og greier må vite 
Uttrykksikonet smile



Fellesdekk: Mario lå til det var ca et halvt minutt igjen av tiden på 2 minutter. Da syntes han hunden ved siden ble for spennende og avla denne et besøk og snuste godt inn duften fra dennes bakpart.
Jeg ble ropt fram fra der jeg sto i skjul, og så fort Mario så meg kom han mot meg med senket hode. Siden han ikke lagde noe leven og kom til meg var dette en innertier for meg :)
Dommeren mente noe annet og viste fram en smultring.
Når kritikkskjemaet kom sto det imidlertid 5 poeng på det. Jeg gikk og påpekte dette etter å ha summa meg litt og sa at kanskje noen andre skulle hatt 3. plassen og pokalen jeg fikk, men dengang ei. Hadde jeg fått 5 poeng så hadde jeg fått det. Dessuten mente de at jeg hadde slått nestemann uansett, så da tok jeg imot femmeren med et smil jeg. Kan jo ikke mer enn si ifra heller?
5 poeng.

Fri ved foten: Kunne vel med glimt i øyet kalles «fri FRA foten» i perioder ;) dog ikke mer enn at den meget hyggelige dommeren Arild Eriksen påpekte dette, men at han fulgte meg veldig bra. Litt bedre kontakt er ønskelig sa han.
7 poeng.

Dekk under marsj: God fri ved fot fram til momentet, hvor jeg min stut forsterket helt ned. Du vet sånn som fotballspillere varmer opp noen ganger ;) Resten gikk smertefritt.
7 poeng.

Innkalling fra sitt med stå: Kalte inn. God fart. Så kom den kjente forsterkningen dere som har sett meg på trening vet jeg gjør. Tar sats med armen langt bak og slenger den fram som en diskoskaster ;) Mario stoppet etter kanskje 3-4 hundelengder. Inn på plass gikk greit, med noe skjev innsitt. Dommerens kommentar:
«Var nesten redd den armen skulle rives av og treffe meg i hodet et øyeblikk.» Herlig. Sånt liker jeg.
5 poeng.

Stå under marsj: Her pleier jeg å forsterke ganske tydelig, men valgte å ikke gjøre det i dag etter en god generalprøve i går. Men stemmen gikk helt i falsett og sprakk fullstendig når jeg kommanderte STÅ!! Jeg så i øyekroken at han stoppet bra og var veldig fornøyd med det kan du vite. Ved helt om fikk jeg imidlertid se at han satt? Aldri gjort før. Det på ha vært overraskelsesmomentet med den sprukne stemmen kanskje. Dommeren sa det hadde vært en sitt under marsj til minst ni, men siden dette skulle være stå under marsj ble det
0 poeng.

Fremadsending med stå: Rett og slett TurboMario fart ut i ruta. Men.... her er det jo ingen ball??
Hmmm, får sette nesa nedi bakken da kanskje. Jeg hylte STÅ og hodet kom opp igjen og ståen ble upåklagelig. Dommeren sa at hadde han ikke satt nesa i bakken, hadde det vært en soleklar 10-er.
9 poeng.

Apportering: Full fart frem til apportbukken, men så valgte han å forsikre seg om at den ble liggende rolig ved å kaste forbena på den før han litt lekent tok den i munnen og småtygde litt på veien inn. Jeg ble litt satt ut av at han for første gang ikke slapp den rett ned etter innsitten, men fikk fomlende tatt den imot fra munnen hans på kommando fra dommeren.
7 poeng.

Hopp over hinder: Å hoppe over hinderet er Mario veldig glad i, og derfor god på. Han spratt over som en fjær og jeg valgte å kommandere sitt helt uten forsterkning denne gang. De siste gangene på trening har han vært så ivrig på den hoppinga at han har tyvsrartet tilbake, men ikke i dag nei? :) Herlige Mario'n min.
9 poeng.

Kontroll over hunden på avstand: «Sitt». Hæ? Aldri hørt om. «Sitt» Æru prekær om? «Mario sitt opp» Hvorfor sa du ikke det men en gang da? Klart jeg kan sette meg opp. Boooing! Resten gikk bra.
7 poeng.


Helhetsinntrykk: Denne karakteren blir bedre enn enkelte av de andre du har fått. Grunnen til det, sa dommeren, er at dere virket så blide og fornøyde i ringen begge to, og det setter jeg pris på. Hunden jobber godt og er arbeidsvillig. Jobb med å få bort forsterkningene, så blir dette bra. I mitt hode er dette igjen en 10'er. ;) Dommeren ga
8 poeng.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar